onsdag 17 november 2010

MacGregormysteriet

Den där macgregordrivern som jag köpte för 150 spänn och snyggade till skulle jag ju forska vidare om för att ta reda på när den är tillverkad. Det har väl gått sådär. Via en gammal klubbmakare (gammal i den meningen att han var med på den tiden då alla spelade med träklubbor) har jag i alla fall fått fram att stämplingen i sulan är en beställningskod vars syfte var att identifiera träblocket genom tillverkningsprocessens olika steg. Många (de flesta) klubbor på den här tiden köptes via pros ute på klubbarna som beställde ur MacGregors katalog. Vilka tider!


En sak som är litet märkligt med just den här klubban är att den saknar stämplingen på ovansidan. Normalt så försåg MacGregor sina träklubbor med sitt märke (i grund relief) på klubbans krona. Ibland gjordes klubbor (eller serier av klubbor) "vid sidan om" och såldes under andra namn men i så fall stod det inte MacGregor på bottenplattan. Den mest sannolika förklaringen till att min driver saknar stämplingen är att den tidigare renoverats av (som min klubbmakarkompis uttrycker saken) någon okunnig som helt enkelt slipat ned klubbhuvudet så att stämpligen gått förlorad. Det som talar för den teorin är att klubbans skick- främst att finishen på trävirket var så gott trots att bottenplattan var så sliten -  innan jag snyggade till den tyder på att den åtminstone någon gång renoverats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar