söndag 14 november 2010

Ett fint klubbhus

Det viktigaste är naturligtvis en bana men för att det ska vara en riktig golfklubb krävs också ett klubbhus. Klubbhus kan se ut på många olika sätt. Bro Hof framhåller gärna själva och får ofta, särskilt i golftidningarna, beröm för sitt storslagna klubbhus som är ett renoverat mindre slott. Mig lämnar det kall. Slott är inte riktigt min grej och jag känner mig inte riktigt bekväm i sådana. Inte är jag särskilt imponerad av dem heller. Ett slott är en vräkig och opraktisk byggnad som inte fyller något vettigt syfte utan är till för att ägaren ska kunna glänsa.


De som är middags- eller lunchätare snarare än golfare bedömer naturligtvis ofta ett klubbhus uteslutande utifrån restaurangen och visst är det ett plus om det finns en trevlig servering men det är alls inget måste. Restauranger med guldkrogspretentioner och vita dukar är trevliga i och för sig men inte riktigt vad jag vill ha på en golfklubb. Där vill jag kunna bli serverad och känna mig bekväm även om jag är ledigt golfklädd snarare än uppsvidad i kavaj, slips och blanka skor.


Roslagens GK
Ett klubbhus är för mig något annat än en kommersiellt inriktad anläggning. Det får naturligtvis gärna förekomma kommersiella inslag såsom en proshop eller en restaurang men dessa inslag är inte och får inte heller bli huvudsaken. Klubbhuset är inte till för diverse näringsidkare utan för golfarna. För klubbens medlemmar och gäster.Ett klubbhus där man inte har att göra om man har något annat ärende än att skiljas från sina pengar är inget klubbhus. Det är i alla fall min uppfattning. Många andra ser och talar om oss golfare som kunder. Ännu värre är att många golfare ser och talar om sig själva som kunder. Så oerhört andefattigt!


Många golfare närmast kräver att klubbhuset ska inrymma en bemannad reception. Själv har jag inget egentligt behov vare sig av någon som ler servilt mot mig när jag anländer eller som jag kan köra med. Bollränna och en låda att lägga greenfeen i funkar för mig. Därefter kommer en pro, gärna med en liten shop på önskelistan.


Roslagens GK:s klubbhus
Ett klubbhus primära syfte är att vara en från elementen skyddad plats där klubbens medlemmar och gäster kan träffas. Det får gärna innehålla tavlor, prisskåp eller andra föremål som berättar något om klubben och dess historia. Vräkigt eller imponerande behöver det inte vara men det får gärna vara mysigt. Inte heller stör det om det är estetiskt tilltalande och passar in i miljön.


Det K-märkta lilla klubhuset på Viken
Klubbhuset på Viken uppfyller alla mina baskrav. Det var vid mitt besök obemannat. Det inrymde alla relevanta funktioner och det fanns till och med rinnande vatten och kokmöjlighet. Dessutom hade det en oslagbar atmosfär. Annars gillar jag (mer och mer ju fler klubbhus jag ser) min hemmaklubbs (Roslagens GK) klubbhus. Det har atmosfär, uppfyller mina baskrav och innehåller dessutom en krog och en  välskött proshop. Och en reception. Roligt är att det, trots att det är en gammal timmerbyggnad, inte är byggt där det i dag står. Ursprungligen stod det i Söderbärke, vid sjön Barken i södra Dalarna. Bara en sådan sak. Huset var gammalt redan när det monterades ned och fraktades till Roslagen. Det har en, för mig okänd, historia långt innan det blev vårt klubbhus. Ibland önskar man att väggarna kunde tala.


Det är naturligtvis svårt och blir nästan alltid orättvist när man börjar jämföra. En ny klubb kan sällan ha annat än ett nytt och modernt klubbhus och ett sådant har inte, i vart fall inte de första decennierna, samma förutsättningar att ha en genuin atmosfär och att andas golfhistoria och tradition som en äldre klubbs gamla klubbhus har. Som retrogolfare är jag naturligtvis ohjälpligt partisk och mitt hjärta klappar för de äldre byggnaderna. Mest klappar det, som sig bör, för hemmaklubbens klubbhus. Fast Vikens klubbhus tilltalade mig mycket. Detta sagt så finns det många nyare klubbhus som är mycket trevliga. Men det får vi ta en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar