tisdag 2 november 2010

Krisen? Vilken kris?

I denna artikel på golf.se redovisas de senaste siffrorna om den svenska golfen och dess sk kris. Vad jag fäster mig vid är att man i artikeln framhåller att bland de som slutar med golf (eller i vart fall lämnar klubbarna) är höghandicapare som spelar få ronder och (här kan möjligen föreligga någon slags samband) inte sänker sitt handicap överrepresenterade. Det är inte så konstigt. Golf är svårt och kräver mycket tid och ett stort intresse för att det ska bli något vettigt av det. 


Att det är en hel del som får för sig att prova på men som inte har den tid eller det intresse som krävs och därför väljer att göra något annat framstår för mig som fullt naturligt, för att inte säga sunt. Så tycker, uppenbarligen, inte alla och nu ska det tydligen läggas ned tid och pengar på att försöka övertyga de måttligt intresserade marginalgolfarna att fortsätta. Varför? frågar jag mig. Är det inte bättre både för dem och för golfen att förkorta deras lidande? Alla behöver inte spela golf. 


En intressant iakttagelse är att "golfen är mycket mer väderkänslig nu än den var tidigare". Kanon för oss som gillar riktigt golfväder och hatar sextimmarsronder i stekande sol och 30 graders värme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar