måndag 18 oktober 2010

Ibland undrar man

I lördags, när jag var ute på klubben, tittade jag som vanligt in i shopen för att byta några ord med vår pro. Mina ögon föll på några bollaskar prismärkta 99 kr. Bollarna var av GolfStores eget märke Black Owl Golf.


De bollar jag valde att prova var de som var märkta Lady Comp (eftersom de, enligt vad som kunde utläsas av baksidetexten, skulle vara en mjukare variant som dessutom tog något mera skruv än de som kallades Distance). För priset var det inga dåliga bollar men särskilt mjuka var de inte och inte heller var det lätt att få skruv på dem. Ordinära billiga tvådelsbollar. Dock gick de långt. Sjukt (som man tydligen säger nuförtiden) långt och det både med drivern och med järnklubborna.


Men Black Owl Golf? Vad har en svart uggla med golf att göra? GolfStores housebrand hette tidigare TS vilket var en förkortning av Trouble Shooter (som var namnet på de första klubbor man lanserade för ett drygt decennium sedan och som var kopior av de då så populära Adams Tight Lies). TS var kanske litet blekt som varumärke betraktat men det var absolut inget fel på det. Problemet med Black Owl Golf (förutom att det där med ugglan är obegripligt) är att det, om man förkortar det, blir BOG. Bog betyder, på vardagsengelska (slang), toa.


Om jag skulle sälja golfutrustning i det lägre prissegmentet skulle jag akta mig väldigt noga för att välja ett varumärke som osökt leder tankarna (åtminstone mina) till begreppet  bog standard. Ibland undrar man, som sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar