lördag 23 oktober 2010

Inställd sovmorgon

Det hjälpte inte med sommardäcken som förevändning att sova över vintergolfen. En "kompis" bjuder på skjuts och hämtar mig om en litet stund. Gårdagens snöfall slutade strax efter lunchtid och mot slutet av eftermiddagen klarnade det upp och solen tittade fram. En klar natt med minusgrader bör innebära att niohålsbanan är glaserad med frusen blötsnö. På vissa ställen kommer underlaget att  bjuda på många märkliga studsar och på andra ställen kommer den att fastna direkt och försvinna i snön. Hur bollen uppför sig sedan den tagit mark blir omöjligt att kontrollera eller ens förutse. Det blir, med andra ord, ännu mera chansartat än vad det brukar vara när jag spelar golf.


Reglerna för vår vintertour säger (bland annat) att man får ha max sju klubbor i bagen. Det första som går bort i det före jag räknar med blir puttern. Redan innan blötsnön kom var greenerna sådana att man lika gärna kunde putta med ett långt järn eller framkanten på sandwedgen och jag räknar med att vi i morgon kommer att spela mot de provisoriska flaggorna. Jag skriver inte "de provisoriska greenerna" eftersom det endast är större hålkoppar nedslagna i fairway. 


Min utrustning är driver, träfemma och några järnklubbor (4, 6, 8, PW o SW). Några röda bollar. Skor med åtminstone några riktiga spikar så att man inte halkar. Yllestrumpor. Regnbyxor med långkallingar under (för om det skulle bli plusgrader innan vi hunnit runt lär det bli rätt blött). Ullfrotteundertröja och två tunna lamullströjor ovanpå. Avskyr att spela i jacka. Yllekeps. Handskar och en lätt standbag.


Ska bli kul. Sk*tkul, faktiskt. Men på söndag blir det sovmorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar