tisdag 12 oktober 2010

Retro vs modern



I söndags spelade, på morgonen, jag, Rolf och Mackan en köpenhamnare (med handicap). Rolf använde modern utrustning (cobradrivern på bilden ovan och Mizuno MP-52 järnklubbor). Mackan hade några gamla MacGregor persimmonklubbor och ett set smidda shamrockblad. Själv spelade jag med Powerbilt Citation driver och spoon samt Top Flite Custom Made blad. Mackan vann tätt följd av Rolf medan jag sladdade.

Efter lunch bytte jag den tunga packningen mot ett halvset. Spoonen fick hänga med men jag lade ut drivern och alla jämna järn. Rolf och jag spelade match med "skotskt" handicap, dvs vi spelade på scratch men när någon var två (eller fler) hål upp fick han ge slag. Det var länge en jämn och spännande match. Jag tog ganska snabbt en tvåhålsledning men Rolf utjämnade och på de sista hålen visade han var skåpet ska stå och kunde till slut vinna med siffrorna 2 och 1. Helt rättvist eftersom han är den bättre spelaren (och har ett något lägre handicap än vad jag har).

Vad gäller spelarnas form kan sägas att jag och Rolf dagen innan, då även han spelade med retroutrustning, hade exakt samma nettoscore medan Mackan hade en tung lördag ute på banan.

Varför skriver jag då om detta? Jo helt enkelt därför att det visar att det för oss motionsspelare/medelgolfare/hackare inte alls är någon definitiv nackdel att spela med litet äldre (och förment svårspelade) klubbor. Vilket ju, i mycket, är vad den här bloggen handlar om.

Mackan hade problem med drivern de första hålen och det var ganska uppenbart att det berodde på att han slog snarare än svingade med den. Med en modern, lätt, driver där det inte är så noga var på slagytan man gör kontakt med bollen fungerar det. Faktum är att dessa klubbor inbjuder till att slå snarare än att svinga. När jag och Rolf försynt (och utan att på något sätt ge honom råd om hur han skulle göra) utbytte synpunkter på hur viktigt det är att svinga en persimmondriver i ett sådant tempo att man "väntar in" klubbhuvudet fick Mackan ordning på prylarna och omsatte snabbt några vackra drives i birdies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar