fredag 14 januari 2011

Slazenger Johnny Miller

  
Här är ett set inte särskilt märkvärdiga (men helt OK) träklubbor. De är gjorda i laminerat trä av Slazenger (som åtminstone förr var en stor brittisk tillverkare av sportartiklar och som kanske är mest känd, åtminstone här i landet, för sitt legendariska tennisracket Challenge Number One som var i Björn Borgs säkra händer när han slog igenom). Även golfutrustning stod på programmet. Under rätt lång tid efter andra världskriget, när tävlingsgolfen till följd av snabbare kommunikationer på allvar började bli internationell, var marknaden delad så att de stora spelarna (från Hogan till Nicklaus) var kontrakterade att spela olika märken beroende på om de tävlade i USA eller i Europa. Vissa av Hogans kliubbmodeller finns, för övrigt, som Hogan by Slaxenger.






Klubborna ingick förmodligen i ett komplett set med järn och träklubbor. Som så många klubbor av laminerat trä var de från början målade. Var klubborna av persimmon var det ett försäljningsargument så de klubborna var oftast betsade och lackade. Mina Slazenger Johnny Miller var målade i en hemsk plommonlila färg. Den var, i mina ögon, så vedervärdig att jag bestämde mig för att ta bort den och se om det gick att snygga till klubborna så att man åtminstone kunde adressera bollen med dem utan att distraheras av kväljningar. Det gick rätt bra tycker jag (och många andra som sett eller lånat klubborna).


Tillverkningsår? Tja, jag vet inte riktigt, men den plommonlila färgen var väldigt mycket sjuttiotal så det är nog en rimlig gissning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar