söndag 23 januari 2011

Vart tog känslan vägen?

Jag har några gamla hälskaftade bladputters. De har stålskaft men skaften är målade så att de ska se ut som träskaft. Greppen är lindade med läder. Direkt på skaftet, dvs inte uppbyggt på något vis. Greppen är alltså runda och tunna. Betydligt tunnare än greppet på en järnklubba. När Junior och jag, litet på skoj, hade puttningstävling med dessa putters upptäckte jag att längdkänslan var suverän. Anledningen var, naturligtvis, att det tunna greppet gjorde att man höll klubban i ett känsligt fingergrepp.



Moderna putters har inte runda grepp. Inte tunna grepp heller. Tvärtom så är den senaste flugan extremt grova grepp. Vitsen med dessa (sanslöst fula) grepp är att de ska "ta bort händerna". Att hålla klubban i fingrarna är omöjligt med ett sådant grepp. Tydligen så är det inte bra att hålla puttern i fingrarna. Det blir för osäkert. Handlederna kommer i spel och kanske tar man i litet olika mycket från gång till gång. Nej, man ska hålla puttern som om handlederna vore stelopererade eller i vart fall gipsade och så utföra en perfekt pendelrörelse.


Vem tusan har kommit på något så dumt? Om man är spastiker eller lider av yips så kan jag begripa att man är beredd att ta till extrema metoder för att hjälpligt kunna putta men att en normal golfare med något så när stadiga händer och nerver skulle putta bättre med ett grepp grovt som en oxfilé köper jag, helt enkelt, inte. Puttning handlar om känsla och precision. Både känslan och precisionen sitter i fingrarna. Det är därför en kirurg håller skalpellen i ett fingergrepp. Jag skulle inte vilja bli opererad - inte ens det enklaste rutiningrepp - av någon som höll skalpellen som en hammare och heller inte av en kirurg med armen i gips.



En andra faktorer som gör den här puttern extremt känslig är att den är hälskaftad och att bladet är tunnt. Att skaftet sitter i hälen på klubbladet gör att hävstångseffekten (vridmomentet) när man träffar bollen blir maximal. Det innebär att bollen känns maximalt tung (i fingrarna) när man träffar den. Att bladet är tunnt innebär att de vibrationer som uppstår när klubbladet träffar bollen dämpas minimalt. Enkelt uttryckt så är den här puttern, efter alla relevanta parametrar, optimerad för att förmedla så mycket och exakt feedback som möjligt från bollträffen till spelaren. Motsatsen är den modern, tung, putter av mallettyp med hög M.O.I. och grovt grepp. Vad man väljer är naturligtvis en smaksak. Själv inbillar jag mig att jag är en bra puttare och väljer därför det känsligare verktyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar