torsdag 6 januari 2011

Junior och hans klubbor


Junior är en av mina bästa golkompisar. Han har spelat golf sedan han var en tvärhand hög och gör i princip allt bättre än vad jag gör det. Jag misstänker starkt att det beror på att våra duktiga pros lärt honom en så gott som perfekt sving (till skillnad från den sorgliga lågprisvariant de lurat på mig). En sak jag särskilt uppskattar hos Junior är att han, trots att han slår mycket längre och mer kontrollerat än vad jag gör, kan putta och chippa och limma wedgar (är det inte klubbmakare som gör det?), alltsomoftast låter mig vinna en match. Fast då har han oftast spelat från backtee medan jag gjort den en aning mer bekvämt för mig genom att slå ut från gult.


I sin bag har Junior - glädjande nog - riktiga bladklubbor, nämligen ett set Golfsmith Professinal Grind. Modellen kom 1998 och är ett riktigt seriöst, smitt, blad. Golfsmith är en av de stora tillverkarna av sk komponenter, främst klubbhuvuden, men här handlar det inte om (pirat-)kopior utan om högkvalitativa grejor. Just de här bladen (dvs inte just Juniors utan likadana) har både spelats och vunnits med på tourerna.


För att det ska bli en klubba krävs naturligtvis, utöver själva huvudet, ett bra skaft och - inte minst viktigt - ett bra grepp. Juniors klubbor är skaftade med Rifle Tour Flighted 5.5 och försedda med klassiska Tacki-Mac grepp. Skaften är en halvtum längre än vad som anses vara standard och 5.5 betyder att de är aningen styvare än vad de flesta betraktar som regular, dvs styvare än Dynamic Gold regular. Tour Flighted betyder att skafte är anpassade så att att de ska ge en högre bollbana med de långa järnen och en lägre (mer penetrerande) bollbana med de korta järnen.




Den viktigaste klubban är, som alla vet, puttern och även här är Juniors utrustning retro. Han rullar i puttarna med en klassisk PING Scottsdale Anser. Det är naturligtvis inte en originalscottsdale utan en sk remake från 1990-talet gjord i beryllium/nickellegering (BeNi). Skaftet är kapat till 33 tum och huvudet försett med en laddning blytejp (för att kompensera för det kapade skaftet så att svingvikt och balans blir OK) och försett med ett oversize grepp.


Resten av vad han har i bagen är inget att skriva om i en retroblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar