tisdag 11 januari 2011

Fem klubbor

Fem klubbor är nog, om man tänker efter, vad ett set borde bestå av. I vart fall om man vill att golfronden ska vara en rask och trevlig promenad. Visst skulle man få avstå något jämfört med 14 klubbor men även 14 klubbor är ju en begränsning. Fem klubbor. Tänk vad annorlunda golfen skulle se ut om det var vad som ansågs utgöra ett komplett set.


En utslagsklubba måste man självklart ha. En träklubba men inte nödvändigtvis en driver. Nej, jag skulle nog välja en spoon eller kanske min Hogan Speedslot träfyra. Den går rätt långt från tee och är väldigt behändig från fairway (och hyfsade lägen i ruffen). Puttern är given (min Joe Powell bladputter). En wedge av något slag. Förr fanns det en sort som kallades för dual duty - en kompromiss mellan ett renodllat bunkerjärn och en "vanlig" wedge för korta inspel och närspel. Vad som idag kallas gapwedge funkar bra. Runt 52 graders loft, inte alltför bred sula och i vart fall någon bounce. Därtill en järnklubba för litet längre järnslag och en för litet kortare. En femma och en åtta, kanske. För att skoja till det litet så kan man ju ta två olika blad. Med bara fem klubbor verkar det onödigt att fundera över om man har ett matchat set. jag plockar två favoriter, helt enkelt.

Det där blir nog vad jag bryr mig om att bära med mig i vår när banan öppnar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar