fredag 21 januari 2011

En detalj

Jag hoppas att ni tittade på och lärde er något av filmen av Hogans sving årsmodell 1956. Det gjorde jag. I vart fall såg jag en detalj som förvånade mig, nämligen hur böjd Hogans vänsterarm var när han adresserade bollen. Annars kan man ju, särskilt om man tittat för mycket på illustrationen på sidan 49 i "Five Lessons", tro att han även när han ställde upp till bollen hade armen sådär spikrak som den var så snart baksvingen startat. Men det hade han alltså inte. Tvärtom var armen alldeles avslappnad. Något att ta efter. Alldeles för många ställer upp med armen rak och spänd (så att man riktigt ser hur underarmsmusklerna sväller).

Vad man inte ser, i vart fall kan inte jag se det med blotta ögat, är när han sträcker armen. Det verkar nästan som någon slags magiskt trick. Alldeles innan han börjar ta tillbaka klubban hänger armen lös och ledig och i nästa tusendels sekund är den spikrak. Fast jag är övertygad om att den inte var spänd då heller. Bara rak men förmodligen betydligt mer avspänd än vad de flesta spelare har sin vänsterarm när de adresserar bollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar