tisdag 22 januari 2013

Handicap

Det där med handicap är jag kluven inför. Min största invändning är egentligen att fixeringen vid handicap, så som vårt handicapsystem är konstruerat, leder till att tonvikten läggs vid slagspel. Min uppfattning är att det spelas åt helskotta för mycket slagspel och att matchspel borde vara det självklara förstahandsvalet såväl när det handlar om sällskapsspel som när det handlar om tävlingar för oss sämre-än-scratch-spelare.

Nu måste jag snart göra något åt mitt (vägrar säga min) handicap. Det är en smula tveksamt att sitta i klubbens hcp-kommitté men att under fjolåret bara ha spelat en registrerad rond. Fast så blir det ju om man helst spelar match (och slagspel i princip bara om man är därtill nödd och tvungen). Dessutom så lade jag den gångna säsongen undan mina moderna klubbor för att uteslutande spela med persimmon och smidda blad. Jag får väl helt enkelt ge mig ut i vår och se om jag kan försvara mitt handicap med de grejorna (eller om det börjar bli dags för en höjning). Fast det där med föranmälda höjnings... förlåt, handicapgrundande ronder är en annan sak jag inte riktigt gillar med handicapsystemet.

Undrar hur jag hamnade i hcp-kommittén...

2 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaks ...

    SvaraRadera
  2. Tack! Fast särskilt borta har jag aldrig varit, däremot har annat än golf legat överst på agendan. Nu har isläget föranlett ett tillfälligt avbrott i kustfisket efter havsöring men det ser ut att ordna upp sig till nästa veckoslut...

    SvaraRadera