måndag 20 september 2010

Är man dum... Del 2

Som nästan alla andra golfare strävade jag efter att bli bättre. Jag ville kunna slå bollen längre och med större precision, lära mig behärska olika typer av slag och kunna ta mig runt banan på färre slag. Men om jag nu köpte en ny driver med vilken jag utan att egentligen förbättra min teknik eller styrka kunde slå bollen några meter längre, hade jag då verkligen blivit en bättre golfare? Om jag skaffade ännu mer förlåtande klubbor som gjorde att resultaten av mina slarvigt utförda slag ändå blev acceptabla, hade jag då uppnått någon egentlig förbättring? Vore det inte rimligare - och bättre! - att spela med så neutrala klubbor som möjligt och att försöka åstadkomma förbättring genom att lära sig att hantera dem korrekt?

Mina funderingar gav mig ingen ro. Undrar man över något som har med golf att göra och är man medlem i en golfklubb brukar klubbens pro vara en bra person att fråga. Pron är alltid en intresserad och kompetent golfare men man måste naturligtvis beakta att han också, som yrkesman, har ett ekonomiskt intresse. Vår pro, som väl de flesta, drev (och driver) en shop på klubben och en väsentlig del av hans inkomster kommer från försäljning av nya klubbor. Alla de klubbor som fanns att köpa i shopen vid den här tiden var förlåtande och lättspelade. Åtminstone enligt tillverkarnas reklam.

Nå, jag frågade i alla fall pron om det inte kunde vara en god idé att jag, som då var runt fyrtio år och hade handicap tiokommanågonting, började spela med smidda bladklubbor. Jo, det vore nog alldeles perfekt svarade (till min förvåning) pron men tillade att det nog kunde bli svårt att hitta några sådana.

Någon dag senare så hade pron talat med en annan medlem som tidigare spelat med bladklubbor men numera använde de omåttligt populära Callaway Big Bertha. Medlemmen hade sina avlagda bladklubbor kvar och skildes mer än gärna från dem i utbyte mot en tusenlapp eller så. Klubborna behövde greppas om och klubbornas loft och lie kontrolleras och justeras. När det var gjort blev jag, i utbyte mot tvåtusen kronor, stolt ägare till ett något slitet men fullt funktionsdugligt set Mizuno TP-9 bladklubbor med Dynamic Gold R400 stålskaft.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar