fredag 10 december 2010

En klassisk putter


Det är något visst med hälskaftade bladputters. Åtminstone för mig, som inte är beroende av något annat siktmedel än en framkant som jag kan hålla square mot puttlinjen, ser de "rätt" ut när jag står över bollen. Ingen annan puttertyp ger samma suveräna känsla. Dessutom är de eleganta.


Puttern på bilderna är en av mina favoriter, en George Nicoll, tillverkad i Leven, Fife, förmodligen någon gång på 1950-talet men modellen och detaljerna är sådana att den precis lika gärna kunde ha gjorts några decennier tidigare.


Bladet är smäckert, halsen lång och böjd så att puttern har en distinkt offset. Slagytan är "punched", dvs försedd med små gropar så som det ofta var även på järnklubbor en gång i tiden. Detaljer som inte syns på bilderna är det bruna (sheated) stålskaftet och det tunna, runda, lädergreppet som verkligen tvingar en att hålla klubban i fingrarna och därigenom gör puttern ännu känsligare. Ljusår från de groteska, baguettetjocka, grepp som just nu är på modet.


George Nicoll var ett väl ansett märke på den tiden man fortfarande tillverkade klubbor i Skottland. Jag har sett den karaktäristiska logotypen på nytillverkade  smidda järnklubbor så sent som i år men misstänker att de inte längre smids i Skottland (eller ens i Europa). Fast det vore ju rätt underbart om jag har fel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar