fredag 3 december 2010

MacGregor M85W


En definitiv klassiker. Och Tour Proven. Från 1950-talet när modellen kom till och så länge det spelades med persimmondrivers på tourerna så var den med. Ofta i ledarboll på söndagen. Faldo är bara en av många som använde den och det gjorde han, bland annat, när han spelade hem fyra av sina majortitlar (The Open 1987 och 1992, båda gångerna på Muirfield, och Masters 1989 och 1990).


Eye-o-matic är benämningen på den tvåfärgade inserten (om nu någon undrar).




Att man kunde tillverka samma modell i flera decennier är en av de saker jag gillar med klubbor från den här eran. Tror någon att Callaway Diablo kommer att tillverkas (eller spelas med på touren) 2049?


Exemplaret på bilderna köpte jag i shopen på Kronholmen någon gång på 1990-talet. Klubban var då fabriksny men hade förmodligen stått ute på lagret i rätt många år. Originalgreppet var som ebonit och det fick jag utbytt. Den var en av två persimmondrivers man hade kvar. Den andra var en underbart vacker Toney Penna. Den passade jag på för att jag tyckte att skaftet var i styvaste laget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar