tisdag 21 augusti 2012

Bollsök

Att det går för långsamt ute på våra banor är väl känt. Ofta anses den tid som går åt för att leta efter illa slagna bollar som en orsak. Jag läste att Visby GK som tydligen efter sin vanvettiga ombyggnad av vad som var en av landets absolut finaste banor haft problem med långa rondtider nu genomfört ett program som bland annat innebär att man klippt ned ruffarna där folk ofta går och letar. Det verkar bakvänt men att lära folk att slå rakt och att vårda bollen är väl inte att tänka på? Att i tid och otid slita fram sin 460-kubiks titandriver anses av dagens golfare vara närmast en mänsklig rättighet och att illa slagna drives straffas med förlorade bollar upplevs som (a) orättvist och (b) dålig bandesign...

Nå, att bollar söks efter och att detta uppehåller spelet för andra är i och för sig inget nytt problem. Redan i tidiga golfregler finns föreskrifter om att låta andra partier passera om man måste leta boll. Emellertid tycks problemet ha blivit större nu när alla kan få iväg bollen från tee men inte alla kan träffa fairway. Själv har jag ett förslag till regeländring. De fem minuter en spelare idag medges att söka efter varje snedslagen boll framstår, åtminstone i mina ögon, som onödigt generöst. I sin nuvarande utformning ger regeln inget egentligt incitament till att vårda bollen. Bättre vore om varje spelare fick fem minuter totalt (dvs under hela ronden) för bollsök. När de minuterna förbrukats skulle varje boll som inte omedelbart återfinns betraktas som förlorad.

2 kommentarer:

  1. Haha...blir ju intressanta taktiska val vilka kanske inte alltid främjar spelet golf, men nog regeltalibaner och "lagvrängare" ;-)

    "- Jag tycker att det är här som din boll borde ligga, och eftersom du har slut på din söktid så får du gå tillbaka och slå en ny"
    "- Jamen, hit brukar jag aldrig slå, utan 40m längre fram!"
    - "Nej, jag anser att det borde vara här, och eftersom bollen inte syns omedelbart (läs det nya "Herman-tillägget" i reglerna) så är bollen förlorad och du slår ditt 3:e slag från tee eller skänker hålet åt mig".
    - "Men får jag inte kolla där jag tror att den är?"
    - "Nej, nu har den inte hittats omedelbart, då då är det det som gäller"

    osv. hur många knäppa scenarios som helst!


    Om folk istället skulle släppa igenom bakomvarande i det fall att inte bollen hittas omedelbart, så skulle allt flyta på oerhört mycket bättre. Sen har vi ju otyget "10 min fikapaus", men det har ju diskuterats hur många gånger som helst och som jag upplever det så har det inte blivit bättre oavsett åtgärder från klubbarnas sida.

    ==N==

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis är det spelaren själv som bestämmer var han tror att hans boll ligger. Letar han för långt fram (inte alldeles ovanligt) så är det ju hans problem. Det är bara att låta klockan ticka...

    SvaraRadera