torsdag 23 augusti 2012

Toney Penna Mod. 1

Han spelade 228 tävlingar på PGA-touren och klarade cuten alla gånger utom en (vilket i sig torde vara någon slags rekord). Vann gjorde han 4 gånger och han spelade in totalt 49.502 dollar i prispengar. Mer känd blev han som klubbdesigner. I många år arbetade han för MacGregor men i början av 1970-talet startade han eget. Toney Penna.


För en tolv-femton år sedan stod jag i shopen på Kronholmen och höll i en Toney Penna persimmondriver - ospelad och osåld - men den hade fel skaft för mig. Många gånger sedan dess har jag ångrat mig men nu har jag i alla fall en Toney Penna i samlingen. Passande nog den som bär namnet Model 1.




Ospelad är den inte men välhållen. Den kändes riktigt mysig när jag provslog den.

En kul detalj är att Toney Penna var långt före Taylor Made med vitmålade träklubbor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar