onsdag 8 augusti 2012

Händig hemma


Förra sommaren besökte jag Ödins garveri i Visby (intill Almedalen) för att inhandla skinn och tjärad lintråd att ha till att renovera mina hickoryklubbor. Sedan blev påsen liggande på golvet i garderoben. Tills idag. Det var det spruckna skaftet (på mashien) som fick mig att börja leta efter tråden och när jag gjort en ny lindning över det skadade området (och säkrat lindningen med fernissa) så tänkte jag att det nog var likaså bra att försöka ersätta det dåliga greppet på niblicken (som ju är en klubba man vill kunna använda).

Med två skärbrädor (en som underlag och en som linjal) och en vass kniv skar jag en remsa ur ett av de två getskinn som låg i påsen. Sedan skalade jag av den gamla lindan (som var så spröd att det mest blev smulor kvar) och lindade på getskinnsremsan (i spiral och med litet överlappning, ungefär som man gjorde med tennisracketar på den tiden greppen på dessa var av läder), säkrade nederdelen med maskeringstejp och säkrade sedan i båda ändarna med lintråden. Därefter var det bara att skära bort överskottet i båda ändarna så hade klubban ett nytt grepp som dessutom ser väldigt "rätt" ut.


När jag ändå var igång så gick jag igenom de övriga klubborna (som ju inte är så många) och konstaterade att drivern och den nyss lagade mashien också behövde nya grepp. Det blev till att skära till två remsor till. På niblicken hade jag lindat skinnet direkt mot skaftet (så som det gamla greppet var monterat). På drivern satt en gammal textillinda under läderremsan och den lät jag sitta kvar. På mashien byggde jag på greppet med gammalt hederligt isoleringsband innan jag monterade skinnet. De klubbor som inte var i akut behov av nya grepp fick sina rengjorda/infettade med sadeltvål.

Det hela tog en dryg timme (men då hann jag också följa några kanotlopp från London-OS och dricka två koppar te). Plötsligt är det alltför länge uppskjutna renoveringsprojektet genomfört. Klubborna ser väldigt inbjudande ut. Kanske blir det en ny runda hickorygolf i kväll? Fast just nu ösregnar det naturligtvis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar