onsdag 26 september 2012

Nya mätdata

Den förträfflige Andrew Rice redovisar nu i sin blogg hur han testade sin driver från collegetiden (en tidig stålis med huvud i samma storlek som en klassisk persimmondriver) parallellt med sin nuvarade Titleist i något slags mätinstrument som tydligen heter TrackMan. (Jag vet vad TrackMan är. Jag bara skojar litet med er...)

Nå, till hans förvåning var skillnaden i slaglängd betydligt mindre än vad han hade förväntat sig. Mindre än 10 meter. Eller tio yards, vilket är bra precis nio meter, för att vara exakt. Här har ni hans inlägg med tabeller och alla siffror man kan önska (om man gillar sådant, vilket jag inte gör).

Även om det alltså gick att slå nästan lika långt med en tidig metalwood som ed en toppmodern driver så har ju längderna - såväl på tourerna som ute på klubbarna - ökat betydligt mer och Rice drar slutsatsen att detta i stort sett beror på bollen. Jag tror att han har delvis rätt. En hel del, särskilt när vi talar om golfare på klubbnivå, beror nog på klubban. De moderna 460-kubiksmonstren tillåter ju även spelare med tveksam bollträff, spelare som aldrig eller mycket sällan skulle slå en bra drive med en traditionell driver, att ta i för allt vad de är värda utan att behöva bekymra sig särskilt mycket om att träffa bollen rent. Den, nog så viktiga, detaljen, tar ju klubban hand om.

En annan, viktig, skillnad är att de gamla kubborna gav kortare carry men längre rull. Golf är ett tredimensionellt spel och den detaljen är nog så viktig för hur man kan angripa ett hål.


edit. Den äldre driver Rice använde i sitt test var från 1990. Så här i ryder Cup-tider brukar jag ta fram gamla videoband från tidigare matcher. I förra veckan såg jag singelspelet på Belfry 1993. Då hade fortfarande många av spelarna (bland dessa Olazabal) persimmondrivers och i vart fall jag kunde inte märka att det var någon skillnad på hur långt de som hade metalwoods och de som hade träklubbor drev bollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar