tisdag 31 maj 2011

Enahanda

Jag vet inte hur det är med er men själv orkar jag nästan aldrig engagera mig i de tröstlösa tourtävlingar man numera, varje vecka året om, kan följa på TV. Majors, i vart fall söndagarna, och Ryder Cup vill jag inte gärna missa men det övriga gäspar jag mest åt (innan jag somnar i soffan).


Det känns oftast mer som att se på när andra jobbar (och det är ju precis vad det är) än som en spännande idrottsupplevelse att se ett gäng dollarmiljonärer masa sig runt i fem-sextimmarstempo och det enda det handlar om är hur pengarna ska fördelas. Tourerna är mera försörjningsinrättningar och penningmaskiner än något annat och folk börjar tappa intresset.


Det är något av ett tidens tecken när man, tydligen på fullt allvar, hittar på jippon som PowerPlay för att skapa en aning spänning. Vore det inte bättre att gå tillbaka till äkta golf? Riktiga klubbor och matchspel? Eller i vart fall något färre (gääääsp) fyraronders slagtävlingar?


Möjligen skulle man börja bevaka amatörgolfen men dess enda berättigande nuförtiden verkar ju vara som en inkörsport till de olika försörjningsinrättningarna i Europa, USA och andra delar av världen. Nej, det är faktiskt roligare att spela golf än att titta på den. I vart fall för det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar