måndag 4 februari 2013

Doping

Jag kan inte riktigt släppa historien om Singh och hans ifrågasatta doping. Enligt den här artikeln på golf.se ska han ha tagit preparatet för att stimulera sin muskeltillväxt. Det är väl, som jag förstått saken, den förmodligen vanligaste anledningen till att folk dopar sig. Rimligen måste han då ha varit övertygad om att det han tog skulle ha den effekten, dvs att det var fråga om ett preparat ägnat att stimulera muskeltillväxten, dvs ge en bättre träningseffekt än vad han skulle få om han inte tog preparatet. För mig låter det närmast som definitionen av ett dopingpreparat. Men inte för den gode Singh som gått ut med följande uttalande: 

"Jag har använt rådjurshorns-spray men jag har inte varit medveten om att den kan innehålla en substans som är förbjuden av PGA Tour Anti-Doping Policy. Faktum är att när jag fick tillgång till produkten så läste jag igenom innehållsförteckningen och såg inga förbjudna ämnen. Jag är fullkomligt chockad över att rådjurshorns-spray kan innehålla otillåtna medel och jag är arg på mig själv att jag har satt mig i den här situationen. Jag har varit i kontakt med PGA Tour och jag samarbetar med dem fullt ut i detta fall. Jag kommer inte att göra fler kommentarer.”

Vi tar det långsamt... Han tar ett preparat i syfte att stimulera sin muskeltillväxt men har inte en tanke på att detta skulle kunna vara doping. Trots detta läser han noga igenom preparatet innehållsförteckning och stämmer av densamma mot tourens lista över förbjudna substanser. Tydligen ser det hela ut att vara grönt och därför är han nu chockad över att det preparat han valde att dopa sig med innehåller otillåtna medel. Vad ska man säga?

Enligt reglerna är en spelare ansvarig för vilka substanser han har i sin kropp i stort sett oavsett hur de har hamnat där. Det kan synas vara en hård regel, men utan den skulle det i praktiken bli omöjligt att komma åt doping. Detta sagt så framstår det som ursäktligt, eller i  vart fall förmildrade, om någon fått i sig något otillåtet helt utan avsikt, exempelvis efter att av läkare ha blivit ordinerad något preperat för behandling av en åkomma och tagit det utan att veta att medicinen innehöll något som är dopingklassat. Å andra verkar det vara sjukt många allergiker på touren... Men i Singhs fall var ju själva syftet med att ta den där sprayen att dopa sig, dvs att uppnå en bättre träningseffekt genom att tillföra kroppen en substans, och det som gjort honom chockad är tydligen att han slarvat med sin research.  Han var övertygad om att han hittat ett verksamt dopingmedel som inte fanns med på listan över otillåtna substanser men tydligen så hade han missat något. Jag har svårt att tycka synd om honom.


Bubba Watson wonders what Singh was thinking.
“We all make mistakes,” Watson said. “It's about overcoming the bad things, bad mistakes. But truthfully, it's sad that people do stuff like that. It's sad that people would put some weird thing like that in their body, not knowing what it's going to do to their body.”
Fast å andra sidan så har ju golfen utvecklats dithän att det är precis lika legitimt att köpa sig ett bättre spel som att träna sig till det, så varför uppröras? Varför vara hård mot spelare som dopar sig när alla spelar med dopad utrustning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar