tisdag 23 april 2013

Jonas HIO

The luckiest hole-in-one ever? Mja, själv är jag inte särskilt imponerad. Jämfört med vad Jonas Wallmo gjorde på det tredje hålet en onsdagstävling för en himla massa år sedan så är ju slaget i videoklippet i stort sett rakt på flaggan hela tiden...

Jag hade åkt ut till klubben på chans och träffade där Jonas och hans bror, Jimmy, och fick gå med dem. Jonas är en av de mer talangfulla golfare som spelat i Sveriges bästa golfklubb. Men det räckte inte med det. Golfen är inte rättvis. Inte nog med att saker som bollsinne och talang är synnerligen ojämnt fördelade. Detsamma gäller den för spelet ofta avgörande faktor som heter tur. Turens betydelse är oerhört underskattad. 

Nå, när vi kom till trean så slog Jonas ett av de snedaste slag jag någonsin sett. Hur man kan slå så snett åt vänster med en wedge begriper jag inte (men å andra sidan så kan Jonas göra oerhört många saker med en klubba och en boll som jag inte lyckats lista ut så det är kanske inte så konstigt). Enligt fysikens lagar borde den ha landat någonstans ute i skogen på andra sidan vägen och det var uppenbarligen vad Jonas själv trodde skulle bli bollens öde. Han höll nämligen som bäst på att gräva fram en ny boll ur bagen när Jimmy började hoppa och hojta: "Den kommer in! Den kommer in!"

Och se på f*n! Nedför slänten kom en liten bollusling hoppande och rullande och den stannade inte förrän den slog emot flaggstången och trillade ner i hålet. Det var då jag fullt ut insåg turens avgörande betydelse för spelet och att den är vad som skiljer de riktigt bra spelarna från oss stackars hackare. OK att en kille som Jonas slår bollen bra mycket längre än vad jag gör, att han är oerhört mycket träffsäkrare med sina järnklubbor och att han säkert skulle putta omkull mig men den avgörande skillnaden är att när jag slår ut bollen i skogen är den borta men när han gör det blir resultatet en hole-in-one. Åtminstone var det så den enda gången jag sett honom slå bollen in i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar