onsdag 21 november 2012

Livstidsbegränsning

När jag var helt liten (typ 3 år) köpte mina föräldrar ett kylskåp till den sommarstuga de hyrde. Det kylskåpet följde med många somrar för att i mitten av sextiotalet hamna i det hus de köpte på Gotland. Där stod - och fungerade - det i ytterligare två decennier. Egentligen så gick det fortfarande när det till sist byttes ut men då hade mössen ätit upp alla lister...

På TV såg jag för en tid sedan en dokumentär där man bland annat fick veta hur östtyskarna någon gång på sextiotalet tagit fram en glödlampa som var marginellt dyrare än de vanliga med som höll i princip hur länge som helst. De blev idiotförklarade när den visades upp på en branschmässa.

Förr gjorde man grejor så bra man kunde. Så att de skulle hålla. Jag har fortfarande den fiskerulle min pappa köpte ungefär när jag föddes och den fungerar lika bra idag som då. Nu är det självklart att saker inta ska hålla, I vart fall inte för länge. När det gäller datorer och liknande, där utvecklingen fortfarande går rätt snabbt, är det knappast intressant med produkter som håller i en livstid men när det gäller tekniskt mogna produkter så gäller det motsatta. Ändå håller en ny golfbag sällan mer än en eller två säsonger (om man spelar flitigt). Det tycker jag är för ynkligt. Det var bättre förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar